' فرصت کشف مجدد سینما در نوامبر | پرنیان
هنر و سرگرمی — 08 نوامبر 2011

با آغاز فصل پاییز و نمایش آثاری که خود را برای رقابت‌های اسکار آماده می‌کنند، برخلاف بسیاری از آثار پرفروش تابستان می‌توانیم از شر حجم زیادی از فیلم‌های پر از جلوه‌های ویژه و انفجار و آتش خلاص شویم و مقداری هم قصه و شخصیت و هنر ببینیم! اگرچه در این ماه آثار پرمخاطبی هم چون آخرین قسمت از مجموع بسیار محبوب Twilight اکران می‌شود تا علاقه‌مندان به این‌گونه آثار راه سینما‌ها را گم نکنند.

جی ادگار J. Edgar

کارگردان: کلینت ایستوود

فیلمنامه: داستین لانس‌بلک

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، نائومی واتس

نمایش در کانادا: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱

 

کلینت ایستوود فیلمساز ۸۱ ساله، که در این سن و سال خستگی‌ناپذیر نشان می‌دهد و هر سال حداقل یک فیلم می‌سازد، این بار به سراغ زندگی اولین رییس اف.‌بی.آی. رفته تا به بهانه معرفی شخصیت وی، تاریخچه سیاسی-اجتماعی یک دوره از امریکای معاصر را به تصویر بکشد. شایعاتی که پیرامون زندگی خصوصی این شخصیت خشن و قاطع وجود داشته فرصتی برای ایستوود است تا توانایی‌های خود را در بیان قصه‌‌های متفاوت انسانی بیشتر نمایش دهد. خودش می‌گوید که برای نزدیک شدن به این شخصیت هر آنچه که درباره وی بوده مطالعه کرده و برای آشنایی با سبک کارش به دفتر کار وی در واشنگتن رفته و سعی کرده آدم‌های اطراف وی را هم به خوبی بشناسد.

نقش اصلی را لئونارد دی‌کاپریو با گریمی متفاوت ایفا کرده که در اولین کلیپ‌ها و تبلیغات فیلم نشان از نقشی بسیار دشوار دارد. شاید این فرصتی برای دی‌کاپریو باشد تا در رقابت اسکار بهترین بازیگر، جایگاه ویژه‌ای بیابد. نائومی واتس و جودی دنچ وی را همراهی می‌کنند.

 

هوگو Hugo

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

فیلمنامه: جان لوگان

بازیگران: آسا باترفیلد، کلو گریس مورتز، بن کینگزلی

نمایش در کانادا: ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱

 

اولین فیلم سه‌بعدی مارتین اسکورسیزی و اولین فیلم این کارگردان در هفت سال اخیر که دی‌کاپریو بازیگر اصلی آن نیست. البته این موضوع چندان عجیب نیست چون هوگو یک قصه نوجوانانه درباره پسربچه یتیمی است که در دهه ۳۰ در پاریس، کشف عجیبی می‌کند که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد دی‌کاپریو برای چنین نقشی کمی پیر شده باشد!

فیلم بر اساس یک کتاب مصور بسیار معتبر و موفق سال ۲۰۰۷ با عنوان The Invention of Hugo Cabret (اختراع هوگو کبرت) نوشته برایان سلزنیک ساخته شده و از نظر فرم اجرایی و قصه با آثار مرسوم اسکورسیزی تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. به نظر می‌رسد وی بعد از موفقیت‌های عظیم اقتصادی آثار اخیرش، تلاش دارد تا در سال‌های کهنسالی از زیر سایه اشتهار به سینمای متفاوت و ضدهالیوودی خارج شود.

از نکات جالب توجه اینکه اسکورسیزی ادعا کرده با یک سه‌بعدی متفاوت از آنچه در سینمای امروز مرسوم شده روبرو خواهیم شد.

 

ملانکولیا Melancholia

نویسنده و کارگردان: لارس فون‌تریر

بازیگران: کریستن دانست، شارلوت گینزبورگ، کیفر ساترلند

نمایش در کانادا: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱

 

اثر آخرالزمانی تحسین شده کارگردانی که به تحسین شدن از سوی علاقه‌مندان سینمای هنری و غیرسرگرم‌کننده عادت دارد اما حواشی فراوان فیلم در نمایش کن و اظهارنظر عجیب فون‌تریر درباره هیتلر و تبعاتی آن اظهارات هنوز بر فیلم سایه انداخته است. باید دید اکران عمومی فیلم در آمریکای شمالی که لابی قدرتمندی از یهودیان در آن استقرار دارد چه دنباله‌هایی خواهد داشت. کسانی‌که فیلم را دیده‌اند از قدرت فراوان تصاویر و تاثیر عمیقی که برمخاطب برجای می‌گذارد گفته‌اند و ان را بهترین کار کارگردان می‌دانند.

فیلم داستان زوج جوانی است که در یک قصر قلعه‌مانند تاریخی ازدواج می‌کنند اما نوع روابط بین افراد خانواده به زودی زندگی آنها را با دشواری دچار می‌کند درحالی‌که نگرانی از پایان دنیا هم بر این دشواری‌ها می‌افزاید.

 

نوادگان The Descendants

نویسنده و کارگردان: الکساندر پین

بازیگران: جورج کلونی، شالین وودلی

نمایش در کانادا: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱

 

یک کمدی متفاوت از کارگردانی که به ساخت کمدی‌های متفاوتی چون درباره اشمیت و Sideways شهرت دارد. فیلم درباره مرد به ظاهر موفقی‌ست که تنها نگرانی‌اش عدم ارتباط درست و تحویل گرفته نشدن از سوی دختران نوجوانش است اما زمانی‌که همسرش در اثر حادثه‌ای به کما می‌رود مرد درمی‌یابد که همسرش در تمام این سال‌ها به او خیانت می‌کرده است. حساب کنید این مرد بخت‌برگشته، محبوب‌ترین بازیگر مرد سینمای امروز، جورج کلونی باشد که نقش شوهر ساده‌لوح و احمق را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده است. کلونی هم‌اکنون درام سیاسی «نیمه ماه مارس (مارچ)» را که هم کارگردانی و هم بازی کرده بر پرده سینماها دارد.

 

مجموعه گرگ و میش: سپیده‌دم قسمت اول

The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1

 

کارگردان: بیل کاندن

فیلمنامه: ملیسا روزنبرگ بر اساس داستان استفانی مه‌یر

بازیگران: کریستن استوارت، رابرت پتنسن، تیلر لاتنر

نمایش در کانادا: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱

 

بالاخره مجموعه بسیار پرفروش و پرمخاطب گرگ و میش به آخرین ایستگاه نزدیک شد؛ البته برای گام آخر باید تا ۲۰۱۲ صبر کرد چون سازندگان اثر بعد از موفقیت فیلم‌های دوقسمتی که خصوصا در مورد قسمت آخر هری‌پاتر نشان داد چگونه می‌توان از یک تولید، درآمدی مضاعف به دست آورد، این قسمت را نیز در دو پاره نمایش می‌دهند.

پایان قصه بل سوآن که در یک مثلث عشقی میان یک خون‌آشام و یک گرگینه قرار گرفته و نهایتا زندگی با خون‌آشام را می‌پذیرد با حاملگی بسیار سریع او و نوزادی که معلوم نیست قرار است چطور موجودی باشد به اندازه‌ای جذاب هست که مخاطب نوجوان و جوان حاضر باشد برای تماشای آن بر پرده عظیم بازهم انتظار بکشد.

 

جاودانه‌ها (نامیرها) Immortals

کارگردان: تارسیم سینگ

بازیگران: هنری کاویل، فریدا پینتو میکی رورک

نمایش در کانادا: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱

 

چند سالی است که به لطف جلوه‌های ویژه کامپیوتری پیشرفته و تکنولوژی سه‌بعدی، بازسازی افسانه‌ها و اسطوره‌های یونانی رونق گرفته است و فیلم حاضر هم چیزی نیست مگر ادامه همان مسیر. نباید منتظر یک شاهکار هنری باشید. این هم فیلمی‌ست پر از سکانس‌های جنگ و نبرد با شمشیر و تیر و کمان درباره یکی از تیتان‌ها (خدایان) یونان که بعد از نبرد بزرگ میان تایتان‌ها و غلبه المپین‌ها بر رقیب قدیمی، تلاش می‌کند با نابودی انسان‌ها که محبوب خدای خدایان المپ، زئوس است، قدرت قبلی را به دست بیاورد و البته زئوس هم خدایی نیست که یک گوشه بیکار بشیند و فقط ناظر باشد! فیلم از نظر بصری خیلی به ۳۰۰ نزدیک است و احتمالا به همان اندازه هم پرخشونت است.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان