' دکتر مامان، به بخش اورژانس! | پرنیان
سلامت — 09 نوامبر 2011

بهترین کتاب‌هاو وب‌سایت‌ها در زمینه سلامت و بهداشت خانواده

کارن اسمیت

کتابفروشی‌ها پر است از کتاب‌هایی که به موضوع سلامت مربوط می‌شوند و برای دیدن دکتر گوگل هم فقط کافی است یک کلیک کنید. اما وقتی فرزند کوچکتان تب دارد یا بچه ۴ ساله‌ا‌تان اصلا غذا نمی‌خورد، به چه کسی می‌توانید اعتماد کنید؟ تیم متخصصان بهداشت ما از منابع مورد اعتماد خود برای ما سخن گفتند و شما هم اگر دوست داشته باشید می‌توانید به پاسخ‌های آنها اعتماد کنید.

Caringforkids.cps.ca

این سایت که با زبانی ساده به شرح موارد و موضوعات بهداشتی در مورد سلامت کودکان می‌پردازد، مورد تایید  بیش از ۲ هزار پزشک متخصص کودک کانادایی است.

حوزه فعالیت: اطلاعات موجود در این سایت موضوعات مختلفی را از ایمنی صندلی بچه گرفته تا کولیک کودکان و نظم و تربیت مثبت گرفته تا رژیم گیاهخواری شامل می‌شود. همه موضوعات به طور مرتب بررسی و به‌روز می شوند و می‌توانید مطمئن باشید که همه اطلاعات ذکر شده در این سایت کاملا تازه هستند. علاوه بر این اگر در موردی به دنبال اطلاعات و تشخیص‌های تازه بودید، این سایت لینک‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف از دیابت جوانان گرفته تا آسم به شما معرفی می‌کند.

بهترین قسمت: در بخش «When your Child is Sick?» یا چه وقت فرزندتان مریض است، به پرسش‌هایی پاسخ داده می‌شود که اغلب ما در جستجوی آن در اینترنت برمی‌آییم. برای مثال در موضوعی مثل کرمک بچه‌ها این سوالات را می‌بینیم: نشانه‌های کرمک چیست؟ آیا سرخی چشم هم نشانه‌ای از این مشکل است؟

Aboutkidshealth.ca

این وبسایت که وبسایت بیمارستان تورنتو برای بچه‌های بیمار است، وبسایتی بسیار گسترده، قابل اعتماد و البته اعتیادآور است. شما برای اطلاع از نتایج تحقیقات در زمینه آلرژی به این وبسایت سر می‌زنید و بعد از مدتی کوتاه از مطالب مربوط به لایه‌های مغز سر در می‌آورید. راستی چه کسی می‌دانست که مخچه کنترل فعالیت‌هایی مثل نواختن پیانو را بر عهده دارد؟ 

حوزه فعالیت: این سایت ۳ هزار صفحه محتوا و فهرست الفبایی مرتبی در زمینه بهداشت و سلامتی دارد. البته اغلب این اطلاعات هم در مورد سلامت کودکان است. برای نمونه بخش «The Case of the Body Changers» یا پرونده تغییردهندگان بدن، بخشی است که در آن با استفاده از یک کمیک‌استریپ جذاب و دیدنی به بررسی رازهای دوران بلوغ پرداخته شده است.

بهترین قسمت: در این سایت به مسائلی فراتر از مسائل بهداشتی هم توجه شده که از آن جمله می‌توان به موضوع دور هم غذاخوردن اعضای خانواده و مزایای آن و معضل فحش دادن در کودکان هم اشاره کرد.

Caring for Your Child from Birth to Age Five

برای والدینی که خواندن کتاب را به مرور وبسایت ترجیح می‌دهند، این کتاب حاوی مجموعه‌ای از نظرات و دانش متخصصین کودک در کانادا است. 

حوزه فعالیت: در این کتاب در مورد همه چیز بحث شده: تغذیه، مراحل رشد جسمی و عاطفی، سلامت، تغذیه و چگونگی احتراز از جراحات و صدمات.اگر بیش از یک فرزند دارید، می‌توانید با مراجعه به این کتاب ببینید که بدن فرزند هشت‌ماهه‌اتان به چه مقدار آهن نیاز دارد و  برای تقویت حس اعتماد به نفس فرزند پنج ساله‌اتان چه باید بکنید.

بهترین قسمت: بخش «Guide to Common Illnesses» یا راهنمای بیماری‌های مرسوم، بخشی است که هربار که فرزندتان به عفونت گوش مبتلا می‌شود یا به خارش و سوزش پوست دچار می‌گردد، می‌توانید به آن مراجعه کنید. طراحی خوبی هم در کتاب وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مشکل خودتان را دسته‌بندی یا به عبارت دیگر تریاژ کنید و ببینید که آیا فقط کافی است که از وضعیت موجود یادداشت‌برداری کنید، یا باید از دکترتان وقت بگیرید و یا این‌که باید خیلی زود خودتان را به بیمارستان برسانید؟

How to Get Your Kid to Eat…But Not Too Much

How to Get Your Kid to Eat…But Not Too Much

این کتاب که به آن لقب انجیل تغذیه کودکان را هم داده‌اند، شامل موارد و نکاتی است که مولف آن، خانم الین ساتر، که یک تراپیست و متخصص تغذیه است، در آثار موفق بعدی خود هم به آنها پرداخته. این کتاب فقط درباره غذاهایی که آماده و به فرزندتان عرضه می‌کنید نیست بلکه درباره رابطه تغذیه‌‌ای بین شماست. شعار و مانترای اصلی مولف چیست؟ والدین در قبال غذاهایی که کودک می‌خورد و نیز زمانی که آنها را می‌خورد مسئول هستند؛ بچه ها هم در قبال مقدار غذایی که می‌خورند مسئولند.

حوزه فعالیت: در این کتاب نکته‌هایی آمده که به شما می‌آموزد چگونه از زمان کودکی فرزندتان تا بزرگسالی او از نزاع در مورد غذاخوردن وی اجتناب کنید و این که چرا اجبار فرزند به غذاخوردن به هیچ وجه کارساز نیست.

بهترین قسمت: ساتر به ما می‌گوید چطور به فرزندان خود بیاموزیم که متوجه نشانه‌های گرسنگی، اشتها و سیری در خود بشوند.

Prescription for Nutritional Healing

این کتاب پرفروش توسط پیشگام فقید درمان با تغذیه، آقای فیلیس بالش، نگاشته شده و حاوی نظریات وی در زمینه سلامت و بهداشت است.

حوزه فعالیت: در این کتاب همزمان با بررسی نحوه و میزان تاثیر شرایط بیرونی از جمله رژیم غذایی و سلامت هوا بر جسم ما، مهم‌ترین چیزی که مطرح می‌شود این است که درباره مسائل مربوط به کودکان و بزرگسالان از طریق درمان‌های طبیعی چیزهایی را بیاموزیم. محتوای این کتاب به‌روز شده و به همین دلیل هنوز هم قابل استفاده است.

بهترین قسمت: این کتاب اطلاعات خیلی مهم را به شیوه‌ای ساده مطرح می‌کند که این امر به یاد سپردن آنها را بسیار ساده کرده است. برای مثال کتاب در مورد مشکل ADHD یا بیش‌فعالی به توضیح نشانه‌ها می‌پردازد، استفاده از موادی مثل کلسیم یا منیزیم را پیشنهاد می‌کند که تاثیر آرام‌بخش هم دارند و سپس به توصیه‌های دیگر تغذیه‌ای می‌پردازد.

The Mother of All Baby Books

نویسنده کانادایی در زمینه تربیت فرزند، خانم آن داگلاس، در این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات کاملا کاربردی را در اختیار والدینی قرار می‌دهد که سال‌های اولیه و دشوار تربیت فرزند خود را طی می‌کنند.

حوزه فعالیت: چند بخش از کتاب به آماده شدن برای روزهایی که زوج‌ها صاحب فرزند خواهند شد اختصاص داده شده است و وقتی قهرمان قصه از راه می‌رسد، کتاب برای خواننده از دنیای وسیع‌تری حرف می‌زند که از رفلکس‌های اندام او تا گرفتن دمای بدنش را شامل می‌شود. در بخش «Mom’s the Word» یا کلامی با مادر، برای مادران در مورد همه چیز از جمله افسردگی بعد از زایمان و بهترین شیوه‌ها برای بازگشت مجدد به کار توضیحاتی ارائه می‌شود.

بهترین قسمت: در بخش «Owner’s Manual» یا راهنمای دارنده کتاب، اطلاعات اولیه و نکات جالب و مفیدی در مورد سلامت کودک آمده است. برای مثال در این بخش می‌خوانیم که به هنگام تعویض پوشک بچه خیلی سریع پوشک کثیف را جمع و جور کنید تا مبادا او پایش را در آن فرو ببرد.

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان