' دسته‌‌بندی مشاغل در بازار پنهان کانادا | پرنیان
بازار کار — 12 نوامبر 2011

عموماً چهار دسته یا گروه از مشاغل در این بازار وجود دارند.

دسته اول: مشاغلی که جایی به رایگان قابل دسترسی است. ما باید بیاموزیم که چگونه به آن منبع دسترسی پیدا کنیم.

این گروه از مشاغل که معمولاً سطح دوم و سوم (به بالا) مشاغل از نظر اهمیت شغلی در یک فیلد کاری هستند در اختیار آن دسته از منابع اطلاعاتی قرار می‌گیرند که بیشتر مورد توجه افراد حرفه‌ای آن رشته است تا عموم مردم. مثلاً دسترسی به اطلاعات وب سایت‌های تخصصی انجمن‌های حرفه‌ای در برخی حوزه‌ها برای همه آزاد است و لازم نیست هزینه‌ای بابت آن پرداخت شود اما چون عمدتاً تنها افرادی که عضو آن انجمن هستند یا آن‌قدر در آن فیلد کاری فعالیت داشته‌اند که بدانند چنان انجمن و چنان وب‌سایتی وجود دارد، به سراغ آن وب سایت می‌آیند عملاً اطلاعات آن از چشم عموم مخفی است و از جمله اطلاعات بازار کار پنهان محسوب می‌شود.

دسته دوم: مشاغلی که برای عموم و به رایگان در دسترس نیستند. ما باید برای دریافت آنها هزینه کنیم یا از طریق کسی که چنین کرده اطلاعات را به دست آوریم.

این گروه از مشاغل طیف بسیار متنوعی را شامل می‌شوند و اکثر وب سایت‌های انجمن‌های حرفه‌ای یا وب سایت‌های کاریابی دارای حق اشتراک یا وب سایت‌های کاریابی کالج‌ها و دانشگاه‌ها که دسترسی به آنها فقط برای دانشجویان یا شاغلان خود آن موسسات مقدور است از این جمله هستند.

دسته سوم: گروهی که ما مستقیما قادر به دسترسی به آنها نیستیم. ما باید یاد بگیریم چگونه خود را معرفی و در معرض دید قرار دهیم تا خریدار ما را بیابد.

برای حوزه‌های تخصصی و فنی خصوصا مهندسی و همچنین مشاغل مدیریتی سطح بالاتر در واقع، این گروه از مشاغل اکثریت بیشتری دارند. در اینجا به جای آنکه شما چیزی را بیابید باید کاری کنید که یافته شوید. در این حالت علاوه بر اینکه باید دریابید مراکز یا افراد جستجو کننده در فیلد کاری شما کدام‌ها هستند و چه خصوصیت‌هایی دارند و احیاناً چگونه می‌توانید اطلاعات خود را در جلوی چشم آنها قرار دهید، باید صبر و حوصله زیادی برای آماده‌سازی بسته اطلاعاتی معرف خود اختصاص دهید. یک رزومه خیلی خوب که مهارت‌های کلیدی حرفه‌ای شما را، که مورد توجه آن گروه جستجوگر هم هستند، به شفاف‌ترین و دقیق‌ترین شکل عرضه کند هزاران بار از هر نوع فعالیت دیگری مهم‌تر است. در واقع، ابزارهای جستجوگر چنین رزومه‌ای را به سهولت می‌یابند و برای شما فرصت مصاحبه فراهم می‌آورند.

دسته چهارم: مشاغلی که اصلا وجود خارجی ندارند؛ ما باید آنها را خودمان به وجود بیاوریم!

شما در سطوح اولیه شغلی و به عنوان تازه‌وارد با چنین فرصت‌هایی (تقریباً) هیچگاه مواجه نخواهید شد اما بعدها اگر فرد واقعا متخصصی باشید و بتوانید این ویژگی را به دیگران بباورانید آنگاه خواهید دید که پست شغلی برای شما خلق می‌شود. مثلا مسئول یک دپارتمان به دلیل آشنایی با شما به HR توضیح خواهد داد که چرا شما می‌توانید در فلان قالب شغلی (مصوب شده، خالی مانده، در دست تصمیم‌گیری، قراردادی برای ازمایش …) به نفع شرکت کار کنید. یا حتی صاحب یک شرکت کوچک با مثلا ۲۰-۳۰ نیرو که البته ممکن است گردش سالانه شرکتش از نیم میلیارد دلار بیشتر باشد! احساس کند شما توانایی این را دارید که دپارتمانی را که از مدت‌ها قبل نیاز آن احساس شده راه‌اندازی کنید یا در فلان شهر یک شعبه جدید ایجاد کنید و فعالیت‌های شرکت را به آن منطقه گسترش دهید.

اینها رویا یا موارد نادر نیست. بسیاری از شرکت‌های کوچک، متوسط یا شعبات کانادایی شرکت‌های آمریکایی مرتبا در حال بررسی طرح‌های مختلف گسترش و ارتقا هستند و شما با توانایی‌های خاص‌تان می‌توانید سناریوهای آنها را دچار تجدیدنظر کنید. حالا این زمان شماست که انتقام سال‌ها انتظار و دویدن دنبال فرصت‌ها و ارسال صدها رزومه و چشم به انتظار چند فرصت برای مصاحبه و…را بگیرید.

اگر واقعا خود را برای بازار کار کانادا مهیا کنید و در این مسیر استقامت، حوصله و پیگیری داشته باشید آن روز دور نخواهد بود.

متن کامل در آدرس: www.parscanada.com/_1012

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان