' حساسیت وکلا نسبت به رفتارهای دفتر سیدنی | پرنیان
مهاجرت — 10 آوریل 2012

انجمن وکلای مهاجرت کبک پیگیر رد بی‌دلیل پرونده ها در CIO

اطلاع یافتیم که انجمن وکلای مهاجرت کبک (Quebec Immigration Lawyers Association) که یکی از قوی‌ترین تشکلهای حقوقی کبکی است کمیته‌ای متشکل از وکلای زبده مهاجرت را مامور تحقیق در مورد رفتار دفتر اداره مهاجرت کانادا در سیدنی موسوم به CIO کرده است. محور این تحقیقات موضوع رد بی‌دلیل پرونده‌ها با استناد به عدم اثبات سوابق حرفه‌ای متقاضیان است که بیشتر در مورد پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و اخیرا در مورد بیولوژیستها هم اتفاق افتاده است. وکلای عضو این انجمن متقاضیانی از سراسر جهان را نمایندگی می‌کنند و با وجود اینکه مدتهاست که سیدنی این رفتار را رویه خود کرده است حساسیت آنها به این دلیل که هر یک تعداد محدودی از این موارد را دیده‌اند برانگیخته نشده بود. در تماسی که یکی از اعضای این کمیته با کنپارس داشت گزارش مفصلی در خصوص ابعاد این اقدام در مورد پرونده‌های ایرانی دریافت کردند و بسیار مصمم‌تر تلاش دارند در این زمینه اداره مهاجرت را به چالش بکشند.

بیم آن می‌رود که این رفتار سیدنی بر اساس دستورالعملی تبعیض‌آمیز از سوی مقامات بالای وزارت مهاجرت و احتمالا شخص وزیر صورت می‌گیرد و به منظور اولویت دادن به پرونده‌هایی از کشورهای خاص مورد نظر در تکمیل ظرفیتهای نیروی متخصص فدرال است.

همانگونه که پیش از این بارها در این مورد به مخاطبان اطلاع‌رسانی شده است دفتر سیدنی پرونده‌های زیادی از این گروه را به بهانه اینکه افسر در خصوص اینکه متقاضی حداقل یک سال به شغل پزشکی و یا دندانپزشکی و…اشتغال داشته، قانع نشده رد کرده است. این اتفاق در حالی افتاده است که این متقاضیان همه مدارک ممکن دال بر اینکه به این حرفه‌ها اشتغال داشته‌اند را نیز ارایه کرده بودند مثلا در مورد متقاضیان ایرانی نامه از نظام پزشکی، مجوز مطب، مدارک مالیاتی و …. ارایه کرده‌اند با این حال افسر سیدنی مدعی است در این مورد قانع نشده است! از سوی دیگر از بازگرداندن مدارک این افراد بر خلاف دستورالعمل‌های عادی CIO خودداری می‌کردند.

نکته دیگر اینکه وقتی به این رویه اعتراض می‌شد پاسخ‌های کلیشه‌ای ارایه می‌شد و حتی یکبار هم ترتیب اثری به این نامه‌ها داده نشد و از آن بدتر این که در صورت اقدام مجدد این افراد و ارایه مدارک بیشتر تلاش زیادی می‌کردند که این افراد مجددا رد شوند…

انجمن حقوقدانان کبک در اولین گام بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات رسما درخواست کرده است متن ایمیل‌های رد و بدل شده میان مدیران آن مرکز را در اختیار انجمن قرار دهند که دولت موظف است در زمان معینی چنین کند. هدف این است که حقیقت مطلب در این مورد روشن شود.

نتایج سرشماری کانادا و تاثیر مهاجرت بر جمعیت

بر اساس چکیده نتایج سرشماری کانادا در سال ۲۰۱۱ که در فوریه ۲۰۱۲ منتشر شد تغییرات جمعیتی قابل توجهی در این کشور اتفاق افتاده که نقش مهاجرت در این تغییرات و مواردی که در دهه آینده احتمال آن می‌رود بسیار مشهود است.

از نظر شاخص‌های کلی، جمعیت کانادا به ۳۳ میلیون نفر رسیده که نسبت به ۵ سال قبل یک رشد بین ۵ تا ۶ درصد را نشان می‌دهد. این رشد بالاترین میزان در میان کشورهای گروه ۸ است. رتبه دوم مربوط به امریکا با حدود ۵ درصد است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقش کلیدی را در این میان ورود مهاجران تازه ایفا کرده‌ که ۸ دهم درصد از رشد جمعیت در سال ۲۰۱۰ مستقیما به آنها مربوط می‌شده است. این به غیر از تاثیر نرخ بالاتر زاد و ولد در میان مهاجران است که به طور غیرمستقیم در افزایش رشد جمعیت نقش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ که کماکان تمامی کشورهای غربی به دلیل پیری جمعیت با مشکل نرخ رشد جمعیت روبرو باشند، کانادا هر سال بیشتر از گذشته به ورود مهاجران جدید برای افزایش جمعیت نیازمند باشد.

اما مهم‌ترین تغییر اتفاق افتاده در حوزه جمعیت، رشد بسیار قابل توجه جمعیت غرب کانادا خصوصا البرتا، ساسکاچوان و منی‌توباست. اگرچه افزایش جمعیت کانادا در ۵ سال گذشته مرهون رشد جمعیت در انتاریو (در میانه شرقی) و البرتا (در غرب کانادا) بوده (دو-سوم رشد جمعیت در این دو استان اتفاق افتاده) اما از نظر سرعت رشد، ساسکاچوان و منی‌توبا کارنامه بسیار درخشانی داشته‌اند که قطعا بخش اصلی آن به اجرای برنامه‌های موفق استانی در جذب مهاجران جدید متخصص یا سرمایه‌گذار بازمی‌گردد. اجرای همین برنامه‌ها سبب شده که برخلاف دهه‌های گذشته، رشد جمعیت در سراسر کانادا از توازن بیشتری برخوردار باشد و فقط به سه کلان‌شهر تورنتو، مونترال و ونکوور خلاصه نشود…

نتایج مربوطه نشان می‌دهند که شهرهای عمده و بزرگ کانادا (اصطلاحا metropolitan) و نواحی اطراف آن کماکان با رشد قابل توجهی روبرو هستند و نقش محوری را در جایگیری جمعیت ایفا می‌کنند اما دیگر نمی‌توان شهرهای مهم از نظر جمعیت را تنها به سه شهر تورنتو، ونکوور و مونترال محدود کرد؛ حالا کلگری و ادمونتون به صورت جدی وارد بازی شده‌اند. از سوی دیگر شهری نظیر وینزور در غربی‌ترین نقطه انتاریو که به دلیل حضور مهم‌ترین کارخانه‌های استان و در راس آنها کارخانه‌های عظیم اتومبیل‌سازی، زمانی یکی از مهم‌ترین کانون‌های جذب جمعیت در کانادا بود، در ۵ سال گذشته با افت جمعیت روبرو شده است. همچنین جایگاه خاص بخش صنایع کارخانه‌‌ای نیز در این شهر با تزلزل جدی روبرو شده است و به نظر می‌رسد که دیگر هیچ‌گاه به وضعیت سابق بازنگردد.

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان